14:55, 2016. május 25. -Orbán napja

Néhány gondolat a fagyálló folyadékokról...

A tél közeledtével és a hideg beálltával minden autós fejében megérik a gondolat, hogy gépkocsiját felkészítse a megváltozott időjárási körülményekre. Van aki ezt szakemberre bízza és van aki saját maga végzi el a szükséges beavatkozásokat. Ilyenkor az egyik legfontosabb teendő, a hűtőfolyadék bemérése, szükség szerinti cseréje, ami, valljuk meg őszintén, nem is olyan egyszerű feladat. Milyen módszerrel ellenőrizzük a dermedéspontot? Milyen időközönként cseréljük a hűtőfolyadékot? Pirosat vagy sárgát? Rövid kis írásunkkal többek között ezekre a kérdésekre is keressük a választ.

 

Miért is kell hűtőfolyadék? Mi is a fagyálló?

 A motorban keletkező fölösleges hő elvezetésére a gyakorlatban lég- és vízhűtéses rendszereket alkalmaznak bár ez utóbbinál, nevével ellentétben, a legtöbb esetben nem tiszta vizet használnak erre a célra. Amennyiben csak nyáron használnák a gépkocsit, a víz tökéletesen megfelelne a kívánalmaknak. Az évszakok váltakozása miatt azonban télen a hőmérséklet nulla Celsius fok alá csökken, amikor a víz megfagy. Éppen ezen tulajdonsága miatt a víz csak korlátozottan alkalmas hűtőfolyadéknak. A probléma megoldására a fagyálló hűtőfolyadékokban legnagyobb mennyiségben etilén-glikolt alkalmaznak, amely megfelelő dermedéspontot biztosít. Az etilén-glikolnak viszont nagy a korróziós hajlama, ezért egyéb adalékok mellett korróziós inhibitorokat is felhasználnak. Ezt a speciális etilén-glikol, víz és adalék keveréket hívjuk fagyálló hűtőfolyadéknak, amelynek jó a hővezető képessége, megfelelő a dermedéspontja, keni a vízpumpát és véd a korróziótól.

 

 A dermedéspont 

Amikor fagyállóról van szó, az első adat amivel találkozunk, az a dermedéspont. De honnan tudjuk meg, mennyi a kocsiban lévő folyadék dermedéspontja?

 A legbiztosabb módszer, a laboratóriumi mérés, amikor a hűtőfolyadékot elkezdjük hűteni és közben hőmérővel mérjük a hőmérsékletet. A dermedéspont az az érték lesz, amikor a folyadék szabad szemmel jól láthatóan zavarossá válik, azaz megjelennek az első jégkristályok. Mivel az esetek többségében otthon nem állnak rendelkezésre a szükséges eszközök, ezért legtöbbször az üzemanyagtöltő állomásokon használt „kukucska" mérésére hagyatkozunk.

 

 

 A készülék becsületes neve kézi refraktométer, használata pedig nagyon egyszerű: a folyadékból a műszer tárgylemezére cseppentünk, majd összecsukjuk, fény felé tartva belenézünk és leolvassuk a dermedéspontot. Az így kapott értéket viszont fenntartással kezeljük, mert a műszer működési elve az anyagok töréspont mutatóján alapszik. Amennyiben a készüléket etilén-glikol koncentráció változásra kalibrálták, akkor hozzávetőlegesen jó értéket kell, hogy kapjunk (itt jegyeznénk meg, különböző gyártók, különböző termékei között is vannak különbségek, amelyek az eredményt befolyásolják). Fontos, hogy az etilalkoholra (téli szélvédőmosó) kalibrált műszerrel ne mérjünk fagyálló dermedéspontot, mert valótlan adatot kapunk és ebből könnyen félreértések adódhatnak. Persze a dolog fordítva is igaz, amit szélvédőmosó dermedéspont méréshez használunk, az a műszer nem alkalmas fagyálló méréshez.

 

Csere vagy utántöltés?

 

Annak ellenére, hogy a dermedéspont megfelelő, 2-3 évente, az igénybevételtől függően, célszerű a fagyálló hűtőfolyadékot lecserélni. Amennyiben tavaly már lecseréltük, de a tágulási tartályban a folyadékszint nem éri el a megfelelő szintet, elég utántölteni a rendszert, lehetőleg azzal a fagyállóval, amivel feltöltöttük.

 

Fagyállót, de melyiket is?

 

Túl vagyunk a mérésen és eljött a vásárlás ideje. A piacon nagyon sokféle, különböző dermedéspontú és színű fagyállót lehet kapni. Először azt kell eldöntenünk, készre kevert folyadékot vagy koncentrátumot vásárolunk. A készre kevertek nagy előnye, hogy nem kell a keveréssel bíbelődni, általában -25 °C vagy -35 °C-ra vannak beállítva és többféle kiszerelésben kaphatóak. A másik lehetőség, a koncentrátum vásárlása, ahol a megadott hígítási táblázatnak megfelelően magunk állítjuk be a kívánt dermedéspontot. A keveréshez minden esetben ioncserélt vizet használjunk. A vásárlás előtt vegyük figyelembe a gépgyártói ajánlásokat, gépkönyvben szereplő szabványi előírásokat.

 

 

A megnövekedett igényeknek megfelelően került kifejlesztésre a PREVENT Autoglykol Extra P12 fagyálló , amely speciális, nitrit, amin, foszfát, borát, szilikát mentes korróziós inhibitorának köszönhetően kifejezetten ajánlott alumínium rendszerekhez és megfelel a legtöbb gépgyártói jóváhagyásnak, többek között a VW G12 gyári szabványnak.


 

Amennyiben lehetőség van rá, ne keverjük egymással a különböző fagyállókat. Amikor nem cseréljük a teljes folyadékot, hanem csak rátöltünk, azt a típusú fagyállót válasszuk, amit a rendszer feltöltésénél. A PREVENT és PRELIX fagyálló folyadékok (kivétel a PREVENT P12) egymással keverhetőek, ebből az üzemeltetés során probléma nem adódhat. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább kérdezzünk utána és a cserét bízzuk szakemberre vagy szakműhelyre. Sokszor csalóka lehet a folyadék színe, a piacon több színben találunk fagyállót és sokan szín alapján, esetleg megszokásból választanak. Jó tudni, hogy a szín nem határoz meg egyértelműen tulajdonságot, ezért ne ez alapján válasszunk. A színezéket elsősorban azért használják, hogy más folyadékoktól egyértelműen elkülöníthető legyen, illetve a tágulási tartályban a folyadékszint jobban látható legyen. Példának okáért a PRELIX Autoglykol koncentrátum színtelen, a PRELIX Autoglykol -72 °C-os koncentrátum zöld színű, míg a PREVENT Autoglykol Extra P12 piros színű.

 

Koncentrátum vagy -72 °C-os koncentrátum? 

 

A koncentrátum minden esetben tömény folyadékot jelent, amit csak hígítva szabad feltölteni. A normál koncentrátumok, mint a PRELIX Autoglykol fagyálló koncentrátum , töményen -47 °C-os dermedéspontot ad, 1:1-ben történő egyszerű térfogatos hígítás esetén viszont -35 °C-os dermedéspontot kapunk. Ezzel szemben a PRELIX Autoglykol -72 °C fagyálló koncentrátum töményen -72 °C-os, de 1:1-ben hígítva már csak -20 °C-os elegyet kapunk. Ennek oka, hogy az etilén-glikolhoz vizet adagolva egy bizonyos határig csökken a dermedéspont, majd emelkedni kezd. Összességében tehát elmondhatjuk, a -72 °C-os koncentrátum hígabb, ezt a folyadék kiválasztásnál vegyük figyelembe.

Ne feledjük: a jól megválasztott fagyálló hűtőfolyadék növeli a motor élettartamát, megvédi a rendszert a korróziótól és nem károsítja a gumi- és műanyag alkatrészeket. Nyáron is biztosítja a fölösleges hő elvezetését, keni a vízpumpát.

Bejelentkezés

Név:
Jelszó:

Regisztráció

Szavazás

Hol szokott autót mosatni?



Tájékoztatjuk, hogy a honlap szöveges fájlokat, ún. sütiket (cookie-kat) használ anonimizált látogatottsági információk gyűjtése céljából, valamint bizonyos szolgáltatások nélkülük nem lennének elérhetőek.
Amennyiben a süti használatát nem engedélyezi, úgy kérjük, végezze el a szükséges beállításokat a számítógépe böngészőjében.
A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik tárolásához és felhasználásához.
Bővebb információ
Rendben